Korona kuritti Palmian tulosta
Palmialle vuosi 2021 oli taloudellisesti vaikea. Kannattavuuden kanssa on ollut haasteita ja voimissaan jatkunut koronapandemia lisäsi vaikeuskerrointa huomattavasti.
Pitkäjänteisesti kehitettyä tuottavuutta romutti erityisesti liikevaihdon menetys ravintola- ja ruokapalveluissa. Myös turvallisuuspalvelujen tapahtumiin ja tilaisuuksiin liittyvien palvelujen kysyntä oli edelleen vähäisempää.
Palmia ei toimi erillisessä kuplassa vaan on ollut koronavaikutusten kanssa samassa pinteessä kuin muutkin ravintola- ja tapahtuma-alan toimijat valtakunnallisesti. Koronan vaikuttaessa asiakkaidemme toimintaan, olemme edelleen sopeuttaneet palvelujamme näihin tarpeisiin ensimmäisen koronavuoden hyvin onnistuneita toimintamalleja hyödyntäen. Koronan aiemmin aiheuttamat kysyntäpiikit esimerkiksi toimitilapalveluissa tasaantuivat toisena pandemiavuonna ja palvelukysyntä vakiintui niin sanottuun uuteen normaaliin.
Koronan syömän kannattavuuden lisäksi pääkaupunkiseudun runsasluminen talvi painoi kiinteistöpalvelujen tulosta. Pääkaupunkiseudulla suosituissa sopimusmalleissa kaikki riski on palveluntuottajalla, joten haaste on kaikille alan toimijoille yhteinen.
”Koronaoireettoman” Palmian tuloskunto
Palmian (= Palmia Oy ja Palmia Palvelut Oy) liikevaihto vuonna 2021 oli 103,7 miljoonaa euroa. Miltä näyttäisi Palmian koronaoikaistu tuloskunto?
Vuoden 2019 jälkeen toimenpiteet yhtiön tuloksen kääntämiselle olivat olemassa, ja tavoitteena oli jatkaa pitkäjänteistä tuottavuuden parantamista. Erityisesti lounasravintoloiden konsepti oli hiottu kohdilleen ja käännös kannattavaan kasvuun oli hyvässä alussa. Maaliskuusta 2020 alkanut koronapandemia iski erityisen voimakkaasti juuri ravintolaliiketoimintaan.
Koronapandemian tulosvaikutus oli vuonna 2020 noin -5,3 M€ ja vuonna 2021 noin -4 M€.
Koronan tulosvaikutuksessa on huomioitu negatiiviset ja positiiviset vaikutukset liiketoimintaan. Arvioissa on huomioitu lounasravintoloiden ja kokoustarjoilun myynnin radikaali väheneminen samalla, kun kiinteät kulut toteutuivat lähes aiemman mukaisesti. Mukana on myös hoivakohteissa koronasulkujen myötä tapahtunut ruokapalvelujen tarpeen väheneminen. Toimitilapalvelujen hetkellisesti lisääntynyt kysyntä on huomioitu positiivisena tulosvaikutuksessa.
Toki voimme todeta, että etätyöt ovat muuttaneet lounas- ja kokouskäyttäytymistä. Lyhyellä tähtäimellä emme palaa koronavaikutuksia edeltäneeseen vanhaan normaaliin, joten liiketoiminnan mukauttaminen on ensisijaisen tärkeää.
Koronan vaikutus Palmian tulokseen vuonna 2020 ja 2021.
Jatsi Oy:n osakekauppa osana kasvustrategiaa ja toiminnan laajentumista
Poikkeusoloissa Palmia jatkoi kasvustrategian tiellä ja laajentui muun muassa yritysostolla pääkaupunkiseudulla Järvenpään alueelle.
Palmia Oy voitti keväällä 2021 Järvenpään kaupungin ja Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän omistaman ateria- ja siivouspalveluja tuottavan Jatsi Oy:n osakekannasta käydyn tarjouskilpailun. Palmiasta tuli Järvenpään kaupungin ja Keusoten ateria- ja siivouspalvelujen sopimuskumppani syyskuun 2021 alusta alkaen osakekaupan toteuduttua.
Jatsi Oy fuusioitiin Palmiaan 31.12.2021. Fuusiossa Jatsi Oy:n palvelutoiminta, henkilöstö ja nykyiset sopimukset siirtyivät sellaisenaan Palmialle. Saimme joukkoomme noin 200 uutta palvelun ammattilaista, jotka huolehtivat ateria- ja siivouspalveluista kymmenissä palvelukohteissa. Yhdessä vahvistamme markkina-asemiamme ja osaamistamme julkisten palvelujen tarjoajana sekä kunta- ja sote-toimijat tuntevana kumppanina Etelä-Suomessa.
Heti vuoden alussa julkiset ruokapalvelut saivat Helsingin kaupungin kilpailutuksen myötä 14 uutta palvelukohdetta päiväkodeissa, leikkipuistoissa ja yhdellä ala-asteella. Vuoden lopussa ravintolapalvelut voitti Helsingin kaupungintalon ravintolapalvelujen kilpailutuksen, ja jatkamme uudistettavassa lippulaivakohteessa seuraavana vuonna.
Kesällä kiinteistöpalvelumme toiminta laajeni Lahdessa ja Hämeenlinnassa. Lahden Talojen asiakkuudessa tuotettujen palvelujen määrä tuplaantui kesäkuussa aloitetun uuden sopimuksen myötä. Hämeenlinnassa palvelun piiriin saatiin mm. Hämeen ammattikorkeakoulun kampukset. Toimitilapalvelut puolestaan aloitti kymmenissä uusissa kohteissa Turussa. Henkilöstö on Turussa viihtynyt Palmian palveluksessa, ja vaihtuvuutta ei juurikaan ole ollut. Tämä oli hyvä pohja laajentaa palvelutoimintaamme alueella.
Huimasti kehitystyötä – erityisesti ruokapalvelujen parissa
Ruokapalveluissa saimme päätökseen tuotannonohjausjärjestelmän Aromin uuden version käyttöönottoprojektin. Järjestelmä tuo ruokapalvelutoimintaan sujuvuutta, asiakaspalveluun läpinäkyvyyttä ja laatua. Julkisen ruokapalvelun toimialaa palveleva Kaurialan keskuskeittiön tuotantoprosessin kehitystyö on jatkunut koko vuoden. Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin sopimustoimintaan liittyvä potilasruoan valinnanmahdollisuuden kehittämistyö yhdessä asiakkaan kanssa eteni tekniseen toteutukseen ja pilotointi jatkuu.
Kaikissa henkilöstöravintoloissamme otettiin käyttöön ilmastoannosmerkki. Ilmastoannosmerkki liittyi Mission Zero Foodprint -hankkeeseen, jonka toteutimme yhteistyössä Forum Virium Helsingin kanssa. Ilmastoannosmerkin taustalle lasketaan ruokalistan annosten hiilijalanjäljet.
Kiinteistöpalveluissa kehitettiin työtapoja erityisesti Lahden Talojen kanssa, asuinkiinteistöjen parissa. Lahden Talojen kanssa on takana pitkä kiinteistöpalveluyhteistyö. Uuden, kommunikoivan työtavan seurauksena Palmia sai rekrytoida Lahteen tuplasti lisää henkilökuntaa.
Lahden kiinteistöpalvelukohteissa on kehitetty paitsi työturvallisuutta parantavia työskentelymenetelmiä, myös asiakaspalvelua ja kokonaispalvelun laatua. Hyvää palautetta on tullut muun muassa omavalvontajärjestelmästä.
Toimitilapalveluissa laajennettiin siivouksen digitaalisen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä. Lokakuussa otimme digitaalisen Clean Pilot -toiminnanohjausjärjestelmän käyttöön myös Tampereen Tredussa. Olemme käyttäneet toiminnanohjausjärjestelmää vuodesta 2019, jolloin aloitimme sen kanssa Aalto-yliopiston tiloissa. Vuoden 2021 lopussa sen avulla siivouksessamme oli jo noin 373 000 neliötä Tampereella ja pääkaupunkiseudulla.
Clean Pilot -toiminnanohjausjärjestelmän avulla tuetaan perinteistä siivoustyötä, ja sen avulla on helppo johtaa siivousta, seurata työtä ja sen etenemistä tilasta toiseen. Asiakas saa reaaliaikaista tietoa tilojensa siisteyden ylläpidosta. Olemme ottaneet järjestelmän käyttöön ensimmäisenä Suomessa.
Uutta voimaa yrityksen johtoon loppuvuodesta
Loppuvuodesta Palmiassa vaihtui myyntijohtaja ja toimitusjohtaja. Lokakuussa Palmia Oy:n hallitus valitsi yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi Nina Mähösen.
Mähönen siirtyy Palmialle VR:ltä, missä hän on työskennellyt lähes 16 vuotta. Viimeisimmäksi hän on toiminut liikenne- ja turvallisuusjohtajana ja VR:n johtoryhmän jäsenenä. Hänen vastuualueenaan on ollut muun muassa esihenkilötyön kehittäminen ja kilpailukyvyn varmistaminen sekä seuranta laadusta talouteen ja toiminnan turvallisuuteen.
- Olen toiminut isojen henkilöstöryhmien kanssa muun muassa esihenkilötyön kehittämisessä ja yrityksen strategian tuomisessa päivittäiselle tasolle. Tämä on toiminnan ytimessä myös Palmiassa, Mähönen luonnehti nimityksensä yhteydessä. Hän aloitti työnsä 17.1.2022.
Vuoden aikana Palmian strategiaa ja tavoitteita päivitettiin tarkastellen niitä koronan synnyttämää uutta normaalia ja päivittynyttä markkinatilannetta vasten. Strategiatyössä tarkennettiin palvelutoiminnan kehittämisen prioriteetteja sekä erityisesti liiketoiminnan tuottavuuden ja kannattavuuden parantamisen toimintasuunnitelmia. Vuoteen 2022 Palmia lähtee toimintasuunnitelmissa valittuihin kehityskärkiin ja kannattavuuden parantamiseen keskittyen.