Ajankohtaista

Palmia tarkentanut erityisruokavaliokäytäntöjä

28.09.2020 08:15

Mediassa on laajasti (mm. Yle.fi 28.9.2020) ollut esillä Palmian toiminta-alueella erityisruokavalioiden toimituksessa tapahtuneet kolme virhettä, ja niistä aiheutuneet vaaratilanteet. Kaksi virheistä on tapahtunut Riihimäellä.

Palmia valmistaa ja toimittaa ruokaa 164 koulu- ja päiväkotikohteeseen Etelä- ja Lounais-Suomessa. Yhtiö valmistaa ruokaa myös hoivakodeissa, palvelukeskuksissa ja sairaaloissa. Lounasravintoloita on 29, pääasiassa Helsingissä. 

Vaaratilanteeseen johtaneet virheet selvitetty

Palmian erityisruokavalioiden toimituksissa on tapahtunut kolme vaaratilanteeseen johtanutta virhettä, joita on nyt käsitelty mediassa.
- Vaarallisissa tapauksissa oli kyse inhimillisistä virheistä. Olemme erittäin pahoillamme tapahtuneista virheistä ja niistä aiheutuneista vaaratilanteista. Tällaisia ei saa tapahtua yhtään, toleranssimme on nolla, sanoo ravintola- ja ruokapalvelujen liiketoimintajohtaja Pia Julin.

Mediassa esillä olleet tapaukset on selvitetty ja käsitelty kaikkien erityisruokavalioprosessiin liittyvien tahojen ja asiakkaan kanssa.

Yli 1000 erityisruokavalioannosta päivittäin

Erityisruokavalioaterioita valmistetaan koko Palmiassa toista tuhatta annosta päivässä.

Erityisruokavalioiden valmistus- ja toimitusprosessi on pyritty rakentamaan niin, että jos tapahtuu yksi virhe, ruoka-annos ei vielä päädy asiakkaalle. Eli virheitä täytyy tapahtua kaksi, ja näin on valitettavasti käynyt näissä tapauksissa.

Palmiassa on hyvin tyypillinen julkisen ruokapalvelun erityisruokavalioprosessi, joka on monivaiheinen ja mukana on useita tahoja sekä paljon tiedonsiirtoa. Tieto allergioista ja muista ruokarajoitteista saadaan vanhemmilta, tyypillisesti terveydenhoitajan kautta. Tiedot viedään tuotannonohjausjärjestelmään, ja keskuskeittiö tai valmistuskeittiö valmistaa ateriat. Palvelukohteen keittiö toimittaa ateriat asiakkaalle.

Korjaavia toimenpiteitä tehty eri vaiheisiin

- Suhtaudumme ongelmiin erityisruokavalioissa erityisellä vakavuudella, Pia Julin sanoo.

Olemme ryhtyneet toimiin allergisten lasten turvallisuuden parantamiseksi entisestään.

- Kehitämme prosessia niin, että inhimillisen virheen mahdollisuus on häviävän pieni. Erityisruokavalioiden parissa työskentelee nyt enemmän väkeä kuin aiemmin. Olemme tehneet kattavan sisäisen auditoinnin, jossa koko erityisruokavalioprosessi on käyty läpi aina tiedonsaannista siihen, että asiakas saa aterian. Teemme kaikkemme, että prosessi on tästä eteenpäin sataprosenttisen turvallinen, Julin sanoo.

- Riihimäen kaupunki tekee tiivistä yhteistyötä Palmian kanssa. Palmia on tarkentanut tapausten jälkeen erityisruokavalioihin liittyviä ohjeistuksia sekä muuttanut toimintatapojaan ja käytäntöjään. Lisäksi Palmia on tehnyt tarvittavia henkilöstömuutoksia ja vahvistanut työntekijöiden osaamista. Kaupunki suhtautuu vakavasti erityisruokavalioihin liittyviin ongelmiin ja on toiminut aktiivisesti tilanteen parantamiseksi, ruokapalvelukoordinaattori Niina Niskanen Riihimäen kaupungilta kertoo.

- Erityisruokavalioiden maailma on muuttunut valtavasti viime vuosien aikana. Eri syistä johtuvia ruokarajoitteita on hirveän paljon. Meidän pitää huolehtia, että todella riskialttiilla ruokavalioilla on erityishuomio, Palmian Pia Julin päättää.

Median yhteydenotot:
Palmian viestintä, Henna Mikkonen-Kemppainen, p. 050 401 3930 tai Tea Huttunen, p. 040 549 7751
Palmian ravintola- ja ruokapalvelujen liiketoimintajohtaja, Pia Julin, p.  0400 460 605
Sähköpostit muodossa [email protected]

Palmia Oy

Työllistämme noin 2200 ihmistä kiinteistö-, siivous-, turvallisuus-, ravintola- ja ruokapalveluissa. Toimimme Etelä-Suomessa 13 paikkakunnalla erilaisissa kohteissa: mm. lounasravintoloissa, bisnesparkeissa, juhlatiloissa, yleisötapahtumissa, liikennevälineissä, oppilaitoksissa, monitoimitaloissa, sairaaloissa – kaikkiaan yli 1 000 kohteessa. Suomalaista palvelua tekee meillä yli 50 eri kansallisuutta – olemme monimuotoinen yhtiö monimuotoisessa Suomessa. 

// %>