Kuluneen tilikauden aikana yhtiö on toteuttanut vuonna 2015 määriteltyä strategiaansa, jossa tärkeimpinä painopistealueina oli kasvu ja markkinakelpoisuuden varmistaminen, tuottavuuden nostaminen, henkilöstön hyvinvointi ja palveluiden laajentaminen.
Strategian maantieteelliseksi näkökulmaksi valittiin valtakunnan taso. Huolimatta haastavasta toimintaympäristöstä palvelualueemme laajentui vuoden 2016 aikana Helsingin ulkopuolelle mm. Espooseen, Vantaalle, Lahteen ja Turkuun.
Palmian tulevaisuuden tavoitteet perustuvat kasvun ja valtakunnallisuuden strategiaan. Toimintakulttuurin muutos, tavoitteiden kirkastaminen henkilöstölle ja uuden strategian jalkauttaminen koko yhtiön toimintaan ohjaavat tekemistä yhtiössä ja asiakkuuksien parissa. Vuosi 2016 oli muutosten vuosi: kasvun mahdollistamiseksi tehtiin useita organisaatio- ja järjestelmäuudistuksia ja palvelujen kehittäminen sekä uusien toimintamallien luominen ja käyttöönotto olivat keskiössä. Palveluvalikoimamme laajeni elokuussa koulu- ja päiväkotiruokapalveluun Uudellamaalla.
Vuoden 2016 alussa Palmian uusi brändi lanseerattiin näkyvällä kampanjalla pääkaupunkiseudulla. Uusi brändi tukee uutta Palmiaa ja erottautumista vanhasta. Näkyvyyteen ja valtakunnallisen tunnettuuden lisäämisen on myös panostettu asiakasrajapinnassa mm. kampanjoilla ja osallistumalla työnantaja- ja toimialamessuille. Elokuussa Palmian palveluille myönnettiin Avainlippumerkki. Avainlippu on Suomalaisen työn liiton merkki, joka kertoo, että palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Palmian toiminnan kotimaisuusaste on vaadittujen laskelmien mukaan noin 80 % ja myös muut vaatimukset täyttyvät.
Vuosi 2016 on ollut kaupallisen kehittymisen vuosi. Kasvun ja markkinakelpoisuuden varmistaminen, asiakkuudet sekä palveluiden laajentaminen ovat olleet strategisen tekemisen kärkenä. Näiden teemojen parissa on koettu onnistumisia ja saatu hyviä oppimisaihioita myös tulevaisuuteen!
Nina Rokkila, Toimitusjohtaja, Palmia