Uratarinat

Ravintolapäällikkö Tuula Ruikkala
Alalle opettajan suosittamana
Ruikkala asui lapsena maaseudulla ja on ollut lapsesta asti kiinnostunut ruoanlaitosta. Koulun kotitalousopettaja ehdotti kouluttautumaan ruoan pariin. Ruikkala opettikin uransa alussa ensin kokkeja. Nyt Palmialla työuraa on kertynyt jo lähes 14 vuotta. Koulutukseltaan Ruikkala on Suurtalouden työnjohtaja. Lisäksi hän on hankkinut muun muassa asiakaspalvelukoulutuksen, kattaus- ja tarjoilukoulutuksen sekä ohjannut Palmian työntekijöitä lähiesihenkilötutkintojensa suorittamisessa. Ruikkala on lisäksi jäsenenä Ammattikeittiöosaajat ry:ssä, josta ammentaa aina alan uusimpaa tietoa ja trendejä.
Työnkuva Ravintola Greenportissa
Palmialla on mahdollisuuksia työnkiertoon, ja Ruikkala onkin ollut vastuussa useista Palmian ravintoloista. Ruikkalalla on nykyisin tunnin työmatka Palmian Ravintola Greenportiin, Kalasatamaan. Greenport tarjoaa monipuolisia ravintola- ja kokouspalveluita aamusta alkaen pitkälle iltapäivään.
Ravintolapäällikön työpäivä alkaa usein noin kello 7. Silloin Ruikkala keittää kahvit aamiaisasiakkaille ja laittaa ruokailulinjaston kuntoon. Välillä Ruikkala auttaa myös lounasruokalajien valmistuksessa, ja työn lomassa hoitaa tavaratilauksia ja vastailee sähköposteihin. Työpäivä päättyy normaalisti klo 15 kassatilitykseen ja raportointiin. Työ sisältää paljon lukujen analysointia, sillä tulosta on tehtävä jokaisena päivänä raaka-aine-, vuokra- ja henkilöstökulujen ollessa suuret.
Monipuolisuus ja tiimihenki motivoivat
Ruikkalan työnteon motivaatio koostuu ilman muuta työtehtävien monipuolisuudesta. Paitsi lounasasiakkaita, välillä saatetaan palvella 10 hengen tilaisuuksia, välillä jopa 2 500 hengen tapahtumia, mikä tuo vaihtelua arkeen. Myös oma tiimi sekä asiakkaat ovat iso osa työmotivaatiota. Ammatissaan Ruikkalan mielestä parasta on asiakkaiden tyytyväisyys sekä oma tiimihenki. Esihenkilötyö on ollut Ruikkalalle miellyttävää.
”Tämä on hyvin monipuolinen työ, ja meillä myös tiimin oma henki toimii, mikä on todella tärkeää asiakaspalvelutyössä”, Ruikkala toteaa.
Toki työn haasteitakin löytyy, vaikkapa kiireys kun asiakkaita on paljon. ”Kiireys kuitenkin kuuluu ammatin luonteeseen ja kiireenkin keskellä osaamme pitää hyvää meininkiä yllä”, Ruikkala vakuuttaa. Joskus myös sairauspoissaolojen sijaisuuksien saaminen on alalla haasteellista. Välillä tuleekin tehdä pitempää päivää. ”Toisaalta meillä on hyvä yhteistyö alan oppilaitosten kanssa, joten saamme avuksemme usein alan opiskelijoita”, Ruikkala kiittää.
Ruikkala kehuu, että ”Greenportiin saapuessa sinua odottaa ammattitaitoinen asiakaspalvelu sekä erittäin herkullinen ja maistuva lounas. Meidän ravintolassamme käytämme sopimuksen mukaisia tuotteita, ja tuotteemme kotimaisuusaste on kilpailijoita korkeampi”.
Joulukuussa 2023 ravintolan toimintaan kohdistettiin ulkoinen auditointi, jonka myötä ravintola ei saanut ainuttakaan poikkeamaa. ”Tämä oli hieno suoritus koko minun tiimiltäni”, Ruikkala kehuu.
Organisaation tuen tärkeys
Ruikkalan mielestä Palmian ravintoloita ohjaava organisaatio toimii erinomaisesti, mistä saa paljon vinkkejä ja tukea omalla vastuulla olevan ravintolan toimintaan. Palmian ravintolapalvelujen henkilöstö järjestää säännöllisesti palavereja, joissa keskustellaan avoimesti ja vaihdellaan kokemuksia. Tapaamisista saa myös informaatiota, josta viestitään edelleen ravintolan henkilökunnalle tai asiakkaille.
Ala muuttuu jatkuvasti, jonka myötä Ruikkala pitää jatkuvasti yllä ammattitaitoaan, ja osallistuu mielellään vaikkapa alan messuihin ja muihin tapahtumiin. ”Tämä on mielenkiintoinen ala. Minulla on vielä useita työvuosia edessä. Haluan aina puhaltaa yhteen hiileen ja saada aikaan vielä paljon onnistumisia”, Ruikkala pohtii.
Haluan aina puhaltaa yhteen hiileen ja saada urallani aikaan vielä paljon onnistumisia.